blog ułatwiający poruszanie się w zawiłym świecie matematyki z wielkim trudem nauczanej przeze mnie
Karmię psa z Szerlokiem
Darmowe Ogłoszenia
wtorek, 19 stycznia 2010
uff - jakoś poszło

Moi Drodzy Czwartoklasiści dzisiaj zostali poproszeni o zeszyciki - oj sprawdzę nie tylko te kilka zadanek ze skali i mapy, ale również ocenię solidność "stałego" zadania domowego - tabelek z dzieleniem i mnożeniem.

Od jutra zaczynamy walkę z II częścią ćwiczonek i nowym działem: cechy podzielności itp itd ...mam nadzieję, że okaże się łatwy i przyjemny - ja to lubię i myślę, że i Dzieciaczki polubią :)

Cyfrowa historia

Bez cyfr trudno wyobrazić sobie matematykę. Wielu zapewne matematyka kojarzy się wyłącznie z cyframi, w przeciwieństwie do dyscyplin humanistycznych, operujących przede wszystkim słowem. Życie codzienne w dużym stopniu również zdominowane jest przez cyfry – gdy patrzymy na zegarek, płacimy za zakupy, zapisujemy datę itd. Cyfry stały się czymś tak powszechnym i oczywistym, że mogłoby się wydawać, iż takie są od zawsze, niezmienne. Nic bardzej mylnego. Ich zapis zmieniał się na przestrzeni wieków, a dodatkowo w różnych kulturach obowiązywały różne systemy cyfrowe. Cyfry używane współcześnie zaczęły zdobywać przewagę dopiero w epoce nowożytnej.


Cyfry arabskie

Cyfra to umowny, symboliczny znak pisarski służący do zapisywania liczb. Słowo
cyfra pochodzi z języka arabskiego od słowa sifr, co oznacza zero. Obecnie używane cyfry arabskie tak naprawdę są pochodzenia hinduskiego i zostały zapożyczone przez Arabów z Indii. Najstarsze dokumenty zawierające znaki liczb, czyli cyfry, pochodzą z czwartego tysiąclecia p.n.e. Ciekawostką jest bardzo późne pojawienie się znaku zero, około V wieku n.e. Tłumaczyć to można trudnością uznania zera za liczbę. Pojęcie liczby znacznie łatwiej jest  bowiem powiązać z pewną grupą przedmiotów, gdy mowa np. o pięciu książkach czy dwunastu komputerach. Trudniej jest natomiast uznać, że zero, czyli „nic”, ma podobny status do innych liczb. Innymi słowy – liczby stwierdzają istnienie jakichś przedmiotów, podczas gdy zero stwierdza ich brak.

21:29, anetakam0 , klasa IV
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 18 stycznia 2010
Diagramy

Dziś była ostatnia lekcja o diagramach.


Temat: Gromadzenie danych i sporządzanie diagramów.

P. str. 170 i 171

Ćw. cz.I - ten sam temat - zadania: 2, 4, 5 i 6 -  powodzenia - są łatwe, ale dość pracochłonne.


Jutro podsumowanie działu o skali, mapie, diagramach i może jakaś niespodziewana kartkóweczka :)


Przypominam o ćw. części II.